advies/hulp gevraagd

  • Vivienne

    Beste mensen,

    Met mijn handen in het haar mail ik jullie.

    Mijn dochter nu 6 jaar heeft vanaf de geboorte gebonkt. Contact met haar hebben gaat vooral op haar voorwaarden, nee kan ze zelden verdragen en gaat bonken en ondertussen roept ze dat ze b.v. haar jas niet aan wil. Ze is explosief, slaat, scheldt en schopt vooral mij. Op school ervaren de kinderen haar als pieperig en huilerig. een vast vriendje heeft ze niet. Er komen zelden kinderen spelen en als ze komen dan loopt het vaak uit de hand omdat mijn dochter altijd haar zin moet hebben, rechts om of links om. Ik begeleid het spel, en probeer zoveel mogelijk een gezellige sfeer te behouden.(ik werk 20 jaar in de kinderopvang van kinderdagverblijf leidster tot vakleerkracht basisschool, dus dat zou ik moeten kunnen) Ze is heel erg bewegelijk en kan zomaar 148!!! x de handstand in de huiskamer doen, we verbieden het in de keuken, badkamer, winkels en op straat vanwege het gevaar, maar dat kost haar en ons veel moeite. Verder heeft een ze een overmatige belangstelling voor slakken en kan daar uren mee in de tuin “spelen” ze maakt weggetjes voor ze etc. Als peuter heeft ze bij mij in de groep gezeten en zag ik dat ze geen fantasiespel speelde, wel graag verkleden, dansten en rondhuppelde zonder echte te spelen. Het feit waarom ik met mijn handen in het haar zit is dat ik met mijn vermoedde niet veel verder kom. Onze dochter wordt momenteel “Bekeken ”Na een aantal sessies konden ze geen diagnose stellen, maar konden onveligehechting, ODD, ADHD en/of en autistischestoornis niet uitsluiten daar was meer onderzoek voor nodig, maar hun gevoel ging vooral uit naar de onveiligehechting.Wij hebben het gevoel dat ze erg in het verdere onderzoek op onveiligehechting gericht zijn, terwijl ik bijna zeker ben van een autistische stoornis.

    Ik heb filmopnamen van haar gemaakt (3 minuten totaal, waarin ze zit te bonken in de bank, een radslag door de huiskamer maakt en een mooie tekening van haar zelf verscheurt, met daarin al haar emotionele buien en explosies, van boos naar blij, verdrietig en kalm) en gevraagd of ze daar naar willen kijken omdat ik vermoed dat ze een autistische stoornis heeft en misschien ook wel ADHD ( net als haar vader) vorige week hebben we een ouder anamnese gehad en ik heb toen gevraagd of ze de filmopname al hebben bekeken maar dat was niet het geval. Verder heb ik aangegeven dat toen ze bij school gingen informeren, ze dat op de eerste schooldag van groep 3 hebben gedaan, en nu we 10 weken verder zijn, de juf (zelfde als in gr. 1 en 2) een ander beeld van haar heeft dan toen, ook daar hebben ze geen gehoor aangegeven. Juf geeft nu aan dat ze wonderlijk gedrag vertoont. Ik ben zo bang voor het gesprek volgende week. Van het vorige gesprek heb ik zo'n kater overgehouden, en ben ik in een diepe dip geraakt, vooral omdat ons vermoedde niet gedeeld wordt en ik mij niet serieus genomen voel.

    Verder hebben wij ook 2 grote kinderen van 17 en 20 jaar die ook op sociaal gebied prettig zijn ontwikkeld. Zit er iemand in het zelfde schuitje, of is al droog aan de overkant gekomen die mij misschien wat tips zou kunnen geven? Of is er iemand die het film materiaal zou willen bekijken, en zijn/haar idee hierover zou willen geven?

    Alvast bedankt voor de moeite.

    Vivienne

  • RC

    Hallo Vivienne

    Wat een verhaal. Natuurlijk kan ik ook niet zo zeggen het is dit of dat, maar wat ik wel weet is dat het heel zwaar moet zijn. Ik zou je adviezen willen geven, maar dan moet ik meer zien / weten. Wat de oorzaak van dit gedrag ook is, ik snap dat je er hulp bij wil. Ik weet niet waar jullie wonen, maar als het bij ons in de buurt is wil ik best eens langskomen. Laat het maar weten.

    Groeten RC

  • Can

    Wat jij allemaal beschrijft lijkt op een ass. Als je je niet serieus genomen voelt kun je je huisarts vragen om een verwijzing naar een andere instantie.

    Ass is een kinderpsychiatrische diagnose dus moet ze wel door een kinderpsychiater gezien worden of beoordeelt.

    Heel veel sterkte.

    Ik herken jouw machteloosheid en frustratie.

    Zorg in deze zware tijd goed voor jezelf en blijf jezelf ten alle tijden trouw.

    Alleen jij kent je kind het beste

    gr Can

  • willeke

    Hallo zeg, dit is voor mij dubbel zo heftig vooral omdat het op mij overkomt of het over mij en mijn zoontje gaat en inderdaad, ook ik heb het gevoel in een doolhof te zitten omdat meerder `` deskundigen`` zich er over gebogen hebben maar niemand ziet/ kan en of wil zien wat er is. Onze zoon kan achter elkaar en om de raarste momenten achter over de koprol gaan doen. Alleen ons probleem is , omdat er geen duidelijke diagnose is dat er geen school is die plaats voor hem heeft en of hem wil helpen in zijn ontwikkeling.

    We zijn nu zo ver dat we de leerplchtambtenaar hebben aangesproken dat als hij niet snel hulp krijgt wij er een rechtzaak van maken.

    En ja , mijn zoon moet ook altijd mij hebben om tegen aan te slaan en te schoppen, te schelden en ook alles moet op zijn manier. Soms ben ik helmaal gesloopt om hem in , voor zo ver mogelijk, dagelijkse leven mee te laten draaien.

    Maar ik probeer zo veel mogelijk wel alles te overwegen wat de deskundigen zeggen en mijn gevoel als moeder te laten beslissen.

    Ik wens je veel sterkte.

  • jorg

    Beste Vivienne, klinkt erg heftig allemaal.

    Ik zal je erst even voorinfo geven over mij.

    Ik ben 11 jaar werkzaam met mensen met een autisme spectrum stoornis. Heb een post-hbo Autisme opleiding gevolgd en heb veel ervaring met probleemgedragingen, al of niet autisme gerelateerd.

    In eerste instantie klinkt het als een mengelmoes van alle gedragingen die ik door de jaren heen heb gezien. Ik herken vooral een stukje ADHD misschien in combinatie met autisme. Dit sterkt waarschijnlijk jouw vermoeden. Ik heb de ervaring dat het erg belangrijk is dat er een diagnose gesteld wordt. Zo gauw als er een etiket op plakt, kun je er wat mee.

    Je geeft aan dat ze al vanaf haar geboorte bonkt. Ik kan me niet voorstellen dat er verder geen hulpverlening is geweest die hier meer aandacht aan hebben besteedt. Bestaat natuurlijk altijd nog de mogelijkheid dat ze het gewoon als een lastig kind bestempeld hebben. Blijkt tegenwoordig steeds vaker dat deze “lastige”kinderen toch een ASS hebben!

    Diagnose is erg belangrijk en zou mijn prioriteit hebben. Daarna eventueel een pgb aanvragen om ondersteuning te kunnen krijgen.

    Ik hoop dat je er iets aan hebt.

    Groet Jorg

  • Vivienne

    Hallo Jorg,

    Bedankt voor je reactie.

    Vorige week hebben wij een advies gesprek gehad, en daar werd idd gedacht aan adhd en een sociale aanpassings stoornis?! van deze term had ik in die zin nog nooit gehoord dat ik begrijp wat er mee bedoeld wordt maar niet op internet de informatie weet te vinden. We stonden zonder info weer op straat, dus driftig in de weer op internet. ik kom alleen op pdd-nos. die diagnose hebben ze niet gegeven. Morgen hebben we weer een gesprek dan kan ik wat verder vragen. Weet jij waar een sociale aanpassings stoornis onder valt? is dat pdd-nos? Ik vind wel veel raakvlakken bij haar.

    Een eerder advies gesprek werd aan een onveilige hechting gedacht, ik dacht dat ik door de grond ging, heeft even geduurd voordat ik daar overheen was. Ik heb nog gevraagd of die onveilige hechting kon komen doordat onze dochter misschien autistisch zou kunnen zijn. Volgens hun was dat niet zo. Volgens hun is de stoornis verworven in de loop der jaren. Mijn gevoel zegt dat haar ADHD het meest in de weg zit met een stukje autisme. Haar bonken werd verklaard dat ze orde probeert te scheppen in de chaos, ze doet het ook als ze blij is. Een prima team zijn we niet met het onderzoek's bureau, naar mijn gevoel wordt er te weinig naar onze ideeen geluisterd. We hebben aangeven dat het slecht op school gaat, ze zouden bellen, maar hebben dat weer niet gedaan. Ik denk dat het tijd wordt dat we door gestuurd worden naar een instantie die nu de diagnose er ligt aan de bak gaan met ons gezin.

    Van vrienden het boek “sociaal onhandig” gekregen en in een keer uit gelezen dat gaat vooral over gezinnen waarin pdd-nos in voorkomt. heel herkenbaar, ook het gevoel dat je als ouder tegen de muur oploopt omdat je je kind zo graag wilt helpen, maar steeds zelf de kous op de kop krijgt.

    Bedankt voor je mail en reactie.

    Het helpt weer een beetje om het te kunnen overzien.

    Vriendelijke groeten

    Vivienne

    jorg schreef:

    >

    > Beste Vivienne, klinkt erg heftig allemaal.

    > Ik zal je erst even voorinfo geven over mij.

    > Ik ben 11 jaar werkzaam met mensen met een autisme spectrum

    > stoornis. Heb een post-hbo Autisme opleiding gevolgd en heb

    > veel ervaring met probleemgedragingen, al of niet autisme

    > gerelateerd.

    >

    > In eerste instantie klinkt het als een mengelmoes van alle

    > gedragingen die ik door de jaren heen heb gezien. Ik herken

    > vooral een stukje ADHD misschien in combinatie met autisme.

    > Dit sterkt waarschijnlijk jouw vermoeden. Ik heb de ervaring

    > dat het erg belangrijk is dat er een diagnose gesteld wordt.

    > Zo gauw als er een etiket op plakt, kun je er wat mee.

    > Je geeft aan dat ze al vanaf haar geboorte bonkt. Ik kan me

    > niet voorstellen dat er verder geen hulpverlening is geweest

    > die hier meer aandacht aan hebben besteedt. Bestaat

    > natuurlijk altijd nog de mogelijkheid dat ze het gewoon als

    > een lastig kind bestempeld hebben. Blijkt tegenwoordig steeds

    > vaker dat deze “lastige”kinderen toch een ASS hebben!

    > Diagnose is erg belangrijk en zou mijn prioriteit hebben.

    > Daarna eventueel een pgb aanvragen om ondersteuning te kunnen

    > krijgen.

    >

    > Ik hoop dat je er iets aan hebt.

    >

    > Groet Jorg

  • Yvonne

    Hoi Vivienne,

    Ik werk zelf al jaren met autisten, heb HBO-Orthopedagogiek gedaan met specialisme autisme en herkende erg veel uit jouw relaas.

    Het eerste waar ik aan dacht toen ik jouw heftige verhaal las was aan PDDNos.

    Ik heb zelf een zoon opgevoed met PddNos en ook hij had aanpassingsproblemen alleen niet in de mate die jij beschrijft.

    Een sociale aanpassingsstoornis duurt meestal niet langer als 6 maanden, is een combi van emotionele problematiek en gedragsproblematiek voortkomend uit angst en depressie.

    Als het toch langer duurt is er wat anders aan de hand en zou dus een blijvende stoornis als autisme (PddNos) een goede ‘oorzaak’ kunnen zijn.

    Een pddNosser heeft sowieso aanpassingsproblemen op sociaal/contactueel nieveau en fungeert op een ‘ander’ emotioneel niveau wat door weinigen begrepen wordt.

    Het bonken is vaak een ‘zichzelf geruststellen’, het kind voelt zich dan onveilig en onbegrepen en wordt angstig en zoekt op die manier vaak de ‘veiligheid’ van het vaak ‘ritmische bonken’ of andere beweging op (bv heen en weer schudden van het hoofd of het hebben van ‘tics’ ).

    Ik ben met mijn zoon ook van het kastje naar de muur gestuurd met ‘mogelijke’ eindconclusies.Ik werd er niet goed van. Uiteindelijk heb ik gevraagd om mijn zoon te onderzoeken op autisme. Dat hebben ze toen gedaan en daaruit vloeide de diagnose PDDNos voort.

    Gewoon dus heel duidelijk om dat onderzoek vragen en zeggen dat je wilt dat dit bevestigt of uitgesloten wordt.

    Want inderdaad, als je weet wat het is kan je er ook daadwerkelijk mee/aan werken en je kind gericht helpen.

    Hoop dat ik je hier wat mee geholpen heb.

    Je mag me mailen als je er verder over wilt praten, zie maar!

    groetjes, Yvonne

  • marjolein

    Mevrouw,

    Ik las uw mail over de toestanden met uw kind.Hoe gaat het nu? Ik leef met u mee want heb een kind met Asperger van nu 18 jaar.Ik heb tropenjaren achter de rug en mijn energie is allang op.Maar je gaat steeds door voor je kind..

    Misschien wil je eens mailen?

    Groeten en veel sterkte,

    MarjoleinVivienne schreef:

    >

    > Beste mensen,

    > Met mijn handen in het haar mail ik jullie.

    > Mijn dochter nu 6 jaar heeft vanaf de geboorte gebonkt.

    > Contact met haar hebben gaat vooral op haar voorwaarden, nee

    > kan ze zelden verdragen en gaat bonken en ondertussen roept

    > ze dat ze b.v. haar jas niet aan wil. Ze is explosief, slaat,

    > scheldt en schopt vooral mij. Op school ervaren de kinderen

    > haar als pieperig en huilerig. een vast vriendje heeft ze

    > niet. Er komen zelden kinderen spelen en als ze komen dan

    > loopt het vaak uit de hand omdat mijn dochter altijd haar zin

    > moet hebben, rechts om of links om. Ik begeleid het spel, en

    > probeer zoveel mogelijk een gezellige sfeer te behouden.(ik

    > werk 20 jaar in de kinderopvang van kinderdagverblijf

    > leidster tot vakleerkracht basisschool, dus dat zou ik moeten

    > kunnen) Ze is heel erg bewegelijk en kan zomaar 148!!! x de

    > handstand in de huiskamer doen, we verbieden het in de

    > keuken, badkamer, winkels en op straat vanwege het gevaar,

    > maar dat kost haar en ons veel moeite. Verder heeft een ze

    > een overmatige belangstelling voor slakken en kan daar uren

    > mee in de tuin “spelen” ze maakt weggetjes voor ze etc. Als

    > peuter heeft ze bij mij in de groep gezeten en zag ik dat ze

    > geen fantasiespel speelde, wel graag verkleden, dansten en

    > rondhuppelde zonder echte te spelen. Het feit waarom ik met

    > mijn handen in het haar zit is dat ik met mijn vermoedde niet

    > veel verder kom. Onze dochter wordt momenteel “Bekeken ”Na

    > een aantal sessies konden ze geen diagnose stellen, maar

    > konden onveligehechting, ODD, ADHD en/of en

    > autistischestoornis niet uitsluiten daar was meer onderzoek

    > voor nodig, maar hun gevoel ging vooral uit naar de

    > onveiligehechting.Wij hebben het gevoel dat ze erg in het

    > verdere onderzoek op onveiligehechting gericht zijn, terwijl

    > ik bijna zeker ben van een autistische stoornis.

    > Ik heb filmopnamen van haar gemaakt (3 minuten totaal,

    > waarin ze zit te bonken in de bank, een radslag door de

    > huiskamer maakt en een mooie tekening van haar zelf

    > verscheurt, met daarin al haar emotionele buien en explosies,

    > van boos naar blij, verdrietig en kalm) en gevraagd of ze

    > daar naar willen kijken omdat ik vermoed dat ze een

    > autistische stoornis heeft en misschien ook wel ADHD ( net

    > als haar vader) vorige week hebben we een ouder anamnese

    > gehad en ik heb toen gevraagd of ze de filmopname al hebben

    > bekeken maar dat was niet het geval. Verder heb ik aangegeven

    > dat toen ze bij school gingen informeren, ze dat op de eerste

    > schooldag van groep 3 hebben gedaan, en nu we 10 weken verder

    > zijn, de juf (zelfde als in gr. 1 en 2) een ander beeld van

    > haar heeft dan toen, ook daar hebben ze geen gehoor

    > aangegeven. Juf geeft nu aan dat ze wonderlijk gedrag

    > vertoont. Ik ben zo bang voor het gesprek volgende week. Van

    > het vorige gesprek heb ik zo'n kater overgehouden, en ben ik

    > in een diepe dip geraakt, vooral omdat ons vermoedde niet

    > gedeeld wordt en ik mij niet serieus genomen voel.

    > Verder hebben wij ook 2 grote kinderen van 17 en 20 jaar die

    > ook op sociaal gebied prettig zijn ontwikkeld. Zit er iemand

    > in het zelfde schuitje, of is al droog aan de overkant

    > gekomen die mij misschien wat tips zou kunnen geven? Of is er

    > iemand die het film materiaal zou willen bekijken, en

    > zijn/haar idee hierover zou willen geven?

    > Alvast bedankt voor de moeite.

    > Vivienne