Ik heb hulp nodig,maar weet niet waar te beginnen

  • Nel Bakker

    Wie o wie kan mij op weg helpen, het gaat om het volgende:

    Mijn schoonzus heeft 3 kinderen twee dochters en een zoon met Autisme. Ze heeft lang in Engeland gewoont, tot tien jaar terug haar man is overleden en ze zijn weer hier in Nederland komen wonen. Nu is mijn neef inmiddels 20 jaar, mijn schoonzus heeft heel veel moeite gedaan om te zorgen dat hij op de juiste plek zou komen te zitten. Hij woont nu in Deventer. Zo simpel als ik het hier neerzet was het dus niet….Ze loopt constant tegen dichte deuren aan te schoppen. Hij was thuis niet meer te hanteren, ze heeft geprobeerd hulp te krijgen, maar geen instantie helpt haar verder, (even een indruk van haar situatie, ze heeft heel veel last van haar darmen, de artsen gaven als uitslag, de ziekte van Chroon, blijkt na 3 jaar dat het een prikkelbare darm is, dus 3 jaar onnodig medicijnen geslikt! Vorige jaar heeft ze een zware operatie gehad aan haar schouder…eerst veel fysio enz….Ook weet een fout gemaakt bij het ziekenhuis. Maar nu als klap op de vuurpijl…is er longkanker bij haar ontdekt…) Dus nu om haar te ontlasten wil ik het e.e.a. overnemen i.v.m. haar zoon. Hij woont in Deventer bij een instelling, daar heeft hij geen dagbesteding…dus daar wil ik meer over weten..Hij is hier in Nederland nooit naar school geweest, ook dat kreeg ze niet voor elkaar. Hij kan goed met computers overweg is best slim op dat gebied. Hij moet van Deventer eens per 14 dagen naar huis in Zwolle, daar heeft hij tot afgelopen april steeds taxikosten voor gehad, nu is dat op….Schoonzus leeft van een bijstandsuitkering…En moet nu die kosten 44,– per keer zelf betalen….Hij heeft PGB maar dat mag daar niet voor gebruikt worden. Wie o wie kan mij op weg helpen om te zorgen dat wij het op de rit krijgen voor dit gezin…Bedankt Nel

  • Nel Bakker

    Wat ik vergeet: Haar grootste zorg is….als haar zoon 21 is..moet hij weer van die plek weg, hoe worden dingen dan geregeld?

  • Ria Belling-Beckerman

    Beste Nel Bakker

    Neem contact op met MEE in je omgeving,die kunnen je misschien het beste helpen.Daar heb ik zelf hulp gevraagd

    Heel veel sterkte .Ria

  • bert schimmel

    Hallo mevrouw,

    Ik ben 52 jaar , zelf weet ik sinds 8 jaar dat ik asperger heb. Ik heb altijd binen de hulp verlening gewerkt. Ook met kinderen en jongvolwassenen met het SvAsp.

    Iemand adviseerde u naar MEE te gaan. Dat is een prima plaats om naar toe te gaan.

    Jongeren met asperger hebben niet een echte hulpverlener nodig zoals wij ons dat vaak voorstellen; maar een betaalde vriend.

    Het moet echt klikken. U zou iemand via het PGB kunnen inhuren om hem naar zwolle te taxien maar dan tijdens de rit lekker het een en ander met hem daar te praten. Autoritten zijn daar ideaal voor. Kop koffie of een Big Mac halen onderweg Datmoet allemaal kunnen.

    Dat declareert u dan niet als vervoer naar ouders. Nee dat is "weekevaluatie/ voorstructurering enof weekend/kortverblijf.

    Hij heeft toch wel een aantal weekenden vergoeding toegewezen gekregen ??????? Dat is 95 e per etmaal. Anders informeren bij mee.

    Verder wil ik wijzen op de NVA avonden die overal in het land zijn. Hier komen lotgenoten bij elkaar.Erg interessant.

    Hier kun je van alles uitwisselen met elkaar.

    Dagbesteding: Met asperger kun je via het Uwv een beroep doen op allerlei voorzieningen en ook een reintegratiebureau.

    Zij gaan je helpen en ondersteunen naar goede betaalde/of onbetaalde dagbesteding.

    Wanneer hij goed is met computers zijn er ook wel mogelijkheden om dat verder uit te bouwen via een betaalde vrienden/gewone vrienden.

    Voor mensen met asperger kan de computer een geweldig hulpmiddel zijn.

    Er zijn ook jeugdgroepen - vaak met een kerkelijk character- waar een lagere drempel is als gewoon naar jongeren in het algemeen.

    Vaak heb ik gezien dat Asperger"lotgenoten hier zich geaccepteerd voelen en en dus veilig.

    Asperger lotgenoten zijn vaak laatbloeiers en kunnen nog heel veel (aan) leren.

    Reizen met de trein / met de bus naar Deventer absoluut. Een dagje naar Artis ,zeker weten.

    Ik ben gedeeltelijk werkeloos en woon een half uur rijden van deventer af. Mocht u ideeen hebben schroom niet om contact op te nemen

    en te overleggen.

    Ik ben benieuwd welke woonvorm uw neef heeft in Deventer.

  • carolientjeveer@hotmail.com

    Hallo,

    Ik heb een bedrijfje waarbij ik mensen met autisme help op allerlei gebieden. Het verhaal van u trekt me aan, omdat ik veel van dit soort dingen ben tegengekomen. Men weet ook vaak niet wat men met het pgb kan doen. Graag zou ik u helpen. Ik werk ook op pgb basis.

    Ik woon in zwolle en mijn emailadres is www.webklik.nl/kiamo misschien kunt u daar eens een kijkje gaan nemen.

    Graag zou ik u helpen met mijn kennis en ervaring,

    Ingrid van der Veer