asperger ?!?!? diagnose

  • eefje72

    Hallo,

    Vandaag heb ik te horen gekregen dat onze zoon waarschijnlijk “syndroom van asperger” heeft. Ik ben bekend met autistme maar niet zozeer met asperger. Daarom even gegoogeld en heel wat info gevonden. Nu moet ik zeggen dat ik mijn zoon op een groot aantal punten herken:

    - hij neemt alles letterlijk

    - sociale contacten zijn gebaseerd op een voordeel voor hem

    - fascinaties voor bijzondere dingen ( grasmaaien bijvoorbeeld)

    - moeite hebben met emoties herkennen

    - gericht zijn op volwassenen

    - gebruikt volwassen taal

    - concentratie problemen

    - hij kan niet tegen veranderingen

    - zeer gevoelig voor geluiden en kleding

    - enz.

    Maar hij heeft absoluut geen slechte grote motoriek. Hij was erg vroeg met het fietsen zonder zijwielen en haalde 3 zwemdiploma's voor zijn 5e jaar !!! ZIjn fijne motoriek is wel belabberd.

    Ook heeft hij wel vrienden, hij wordt niet buiten gesloten op school. Hij heeft een paar vriendjes waar hij veel mee speelt. Dit gaat heel goed als hij het spel bepaald. Als dit niet gaat speelt alleen zijn eigen spel door.

    Wat denken jullie past hij ondanks dat hij niet alle kenmerken heeft wel in het plaatje asperger ????

  • Susan

    Niet iedereen met in dit geval Asperger, is hetzelfde.

  • Susan

    Die scheidslijn tussen Asperger en PDD-nos is zoo dun. Ik denk dat de diagnose als het op elkaar lijkt, erg van de psychiater afhangt die de diagnose stelt en in hoeverre die kennis heeft van Asperger en PDD-nos.

  • Tukkergirl

    Hoi

    Wat komt mij dit mij allemaal bekend voor.

    Onze zoon kreeg eerst met bijna 4 jaar …vermoedelijk PDD-NOS

    De nieuwe diagnose lijkt nu met 7 jaar Asperger te worden.

    Dus het overkoepeld allemaal …..

    dit vind ik een mooie omschrijving….

    sociale contacten zijn gebaseerd op een voordeel voor hem

    die houd ik erin……

    Thea

  • maria

    Hallo Eefje,

    Zelf ben ik een vrouw van 29 jaar en ik heb het syndroom van Asperger. Ik voldoe ook niet aan alle kenmerken, volgens mij kan dat ook niet. Mensen met Asperger hebben ook een eigen karakter net als iedereen.

    Zelf heb ik geen bijzondere specifieke interesses (fieps), maak wel oogcontact, was in sommige sporten erg goed en kom “normaal” over. Ik had ook vriendjes zolang iedereen maar precies mijn regels volgde. Zolang je volledige controle hebt over de situatie, kun je ook met anderen spelen.

    Ik weet niet of je de diagnose van een deskundige hebt gekregen of dat gewoon iemand het vermoeden heeft geuit. Het enige dat ik je wil meegeven is je zoon zo snel mogelijk door een deskundige te laten onderzoeken, het kan enorm veel ellende voor hem voorkomen.

    Zelf heb ik de diagnose pas gekregen en zou er heel veel voorover hebben gehad om het eerder te weten.

    Groeten