Hallo mensen,
Hier het verhaal van m'n broer.
Hij is 31 en woont nog steeds bij m'n ouders die intussen bejaard zijn.
Zo'n 20 jaar geleden wisten we al dat hij anders was dan andere kinderen maar m'n ouders zijn daar mijns inziens veel te laat mee naar buiten getreden.
Deels uit ontkenning, deels uit misplaatste schaamte.
In z'n pubertijd was hij enorm actief en ook vaak aggressief en drammerig, alles moest gaan zoals hij wilde. We zijn echt heel vaak bedreigt toen met deuren inslaan en messen zelfs en naar de politie gegaan. Dit leidde tot niks.
Op een geven moment wisten we hem toch naar de huisarts te krijgen (wat lastig was, hij was niet gek zei hij en wilde niet en was veel sterker dan ons) werd ADHD geconstateerd.
Uiteindelijk bleek dit het toch niet te zijn en werd weer authisme geconstateerd. De laatste keer, enkele jaren geleden was het toch weer een spectrum stoornis.
Er zijn in die tijd zo af en toe wat hulpverleners langs geweest zonder enig resultaat. De laatste is net weer gestopt en ergens in januari komt er weer eens een ander.
Hij heeft z'n mavo niet afgemaakt en op een paar pogingen van enkele dagen nooit gewerkt. Hij heeft weinig vrienden, eigenlijk alleen mensen van vroeger.
Hij zit heel de dag op de computer te gamen en doet verder niks.
Mijn ouders zijn niet meer de jongste en maak me nu steeds meer zorgen om mijn toekomst.
Ik kan goed met m'n broer opschieten maar niet dagelijks, ik heb hem een tijdje in huis proberen te nemen om m'n ouders te ontzien.
Maar dan komen er altijd conflictsituaties omdat ik me niet constant aan wens te passen aan zijn nukken, terwijl hij al heel zijn leven gewend is dat hij als een prins behandelt wordt.
Ik heb zelf psoriasis en moet stress echt vermijden of heel m'n lijf zit onder de uitslag.
Stel dat mijn ouders op een gegeven moment in de verpleging moeten dan zal ik hun helpen verzorgen waar ik kan maar kan toch niet ook nog eens die jongen er bij hebben.
Ik voel me heel erg in de steek gelaten tot nu toe door de hulpverlening, maar moet ook wel zeggen dat mijn ouders onderdeel van het probleem zijn.
Altijd als er hulp is gaan ze doen of er niet zoveel aan de hand is en ze eigenlijk geen last van hem hebben. Terwijl ik als buitenstaander, maar ook broers en zussen van mijn ouders zien hoe zij dag in dag uit op hun tenen moeten lopen om hem rustig te houden.
Los van wat er allemaal gebeurd is hou ik echt van m'n broer, als hij aggressief is is het patientgedrag en uiteindelijk kan hij daar zelf niks aan doen.
Maar ik maak me de laatste tijd wel echt heel erge zorgen om mijn en zijn toekomst.
Kan iemand mij eens wat advies geven?
Ik ben er zelf al eens mee naar de huisarts en psycholoog gegaan omdat ik ermee in de knoop zat maar dat heeft niets geholpen.
Die jongen moet echt dat huis uit toch?