kontakt gezocht met moeders van auti-kind

• Marie-José

Ons zoontje van 4 jaar heeft autisme met een ontwikkelingsachterstand. Ik zou graag in kontakt komen met moeders die ook een kind hebben met autisme. Wat voor invloed heeft jullie kind op jullie gezinsleven ? Hoe gaat hij / zij om met het broertje of zusje ? Kun je overal nog naar toe ? Kortom: om ervaringen uit te wisselen met moeders die aan een half woord genoeg lijken te hebben.

• Gerrie

Hallo Marie-Jose,

Nadat ook ik een bericht had geplaatst in de discussielijst, kwam ik jou oproep tegen.

Ik ben moeder van een autistische zoon van 4 jaar (Binck). Binck heeft een zusje

Josephine van 1 jaar. Sinds een halfjaar weten wij dat Binck autistisch is.

Wij hebben goede begeleiding via MEE en op de basisschool waar Binck naar toe gaat.

Toch is het voor ons een heel onbekende en vaak ook onbegrepen wereld! Het lijkt me

fijn om met ouders te praten die ook een autistisch kind hebben.

Warme groet van Gerrie.

• jolanda bekke

hallo marie jose.ik heb een dochter van 20 jaar met pdn.graag wil ik wel ervaringen uitwisselen. het is niet altijd even makelijk maar je krijgt er ook veel voor terug vriendelijke groeten jolanda bekke

• Marie-José

Hallo Jolanda,

Bedankt voor jouw berichtje.

Ik wil graag ervaringen uitwisselen, ondanks dat jouw dochter al 20 jaar is. Jij hebt in eider geval wel veel ervaring hiermee.

Alleen…wat is pdn ?

Als je, in het kort, jouw situatie beschrijft, wil ik graag met je mailen.

Groeten, Marie-José

• Marie-José

Hallo Gerrie,

Bedankt voor jouw reactie. Ook ik zag jouw berichtje staan. Nu de vakantieperiode weer voorbij is en ons zoontje weer naar school gaat, heb ik weer wat meer tijd, zo ook om over hem te mailen. Maar ook om over het “gewone” leven te mailen, want er is meer.

Graag zou ik t.z.t. gewoon willen mailen, dus niet alles via dit forum (als we elkaars situatie wat beter kennen).

Voordeel van jouw situatie is dat jouw gezin vrijwel hetzelfde is wat betreft leeftijd van de kinderen. Wij hebben dus ook een zoontje van net 4 jaar (autistisch) en een dochtertje van net 2 jaar.

Verschil is waarschijnlijk dat ons zoontje in België naar school gaat (speciaal onderwijs) en ons dochtertje straks ook (regulier onderwijs). In België mogen ze al met 2,5 jaar, dus dat doen ze dan ook. Wij wonen vlakbij de grens, dus dat is voor ons heel gunstig. Hij is nu net aan zijn 2e schooljaar begonnen in een klasje met 5 kindjes en het gaat goed.

Wij vermoeden dat hij niet alleen autistisch is, maar ook hoogsensitief. Hij vind lawaai en drukte van mensen heel vervelend en angstig. Herken je dit ?

Dit is het om te beginnen.

Groeten, Marie-José

• femke

Hoi marie-jose,

Ik heb een zoon van 5 die op het moment in de molen van testen zit. ik hoop adt er snel de juiste diagnose wordt gesteld zodat we hem juist kunnen begeleiden. Ik heb ook een dochter van 2. Hoe lang heeft het bij jou geduurd voordat de diagnose was gesteld?

groetjes

• Marie-José

Hoi Femke,

Hij was ruim 2 jaar, toen we zelf ontdekt dat er iets niet goed was. Dat was kort na de geboorte van ons dochtertje

(hij was heel afstandelijk naar haar toe en zeer jaloers). Bij het consultatiebureau heb ik onze twijfels besproken en is het balletje gaan rollen. Via het V.T.O.-team (Vroeg Tijdige Onderkenning) is er een eerste (onjuiste) diagnose gesteld toen ie 2 jaar en 7 maanden was. Kortgeleden (net voor de zomer) is er een 2e, juiste, diagnose gesteld : klassiek autisme. Dit is ook waar wij aan dachten en nu hij ouder is, is de diagnose weer betrouwbaarder dan vorig jaar, maar ik was ook helemaal niet te spreken over degene die vorig jaar de test afnam en de wijze waarop. Ik had toen dus al meteen mijn twijfels over de uitslag. Hij is naar school gegaan toen ie net 3 jaar was. Nu is ie net 4 geworden en gaat dus voor het 2e jaar naar school en het gaat goed. Dit is een school voor speciaal onderwijs, waar ze dus ook therapeuten hebben en dit gewoon in het lessenpakket verweven zit. We hoeven dus zelf niet meer naar logopedie (in ons geval was dit de enige therapeut).

En dat brengt rust thuis.

Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt. Wellicht heb je ook behoefte om gewoon te mailen. Ik zoek nog iemand met wie ik kan mailen over allerhande dingen, dus ook de leuke kanten van onze kinderen, want die hebben ze ook !

• Marie-Jose

Hoi Gerrie,

Het lijkt wel of deze site niet meer werkt…Zou ik jouw e-mailadres mogen. zodat we kunnen mailen ?

Groeten, marie-Jose

mj71@chello.nl

• enithstans

hoi marie-jose,

als je wilt kan je wel contact met mij hebben.

ik ben een 35 jarige moeder van een 7 jarig zoontje wat kern autisme heeft en sinds kort is er ook nog adhd vast gesteld.

ik wacht op je reactie

groetjes enith