Hallo lezers,
Mijn zoon is een jongetje van bijna 5 jaar. Sinds hij kan praten, is hij verbaal heel sterk ontwikkeld. Tot een maand of drie voordat hij vorig jaar naar de kleuterschool ging, was hij redelijk tot normaal sociaal. HIj had wel een over-interesse voor treinen al sinds hij 2-3 jaar is. We kochten al vrij vroeg de bijna hele Thomas de Trein serie voor hem. Sinds hij naar de basisschool is gegaan, heeft hij in de klas geen woord meer gezegd. De kinderpsycholoog noemde dit selectief mutisme. Wij hebben ons daarin verdiept en het leek wel bij zijn gedrag te horen. Inmiddels zit hij in groep 2, maar nog steeds durft hij op school niet te praten. Ook durft hij op school niet te plassen. Het rare is wel dat hij heel vrolijk is op zich. Hij heeft het ontzettend naar zijn zin en op zijn beurt communiceert hij “non-verbaal”. Tot voor kort had ik echter nog niet van Asperger gehoord. Echter, hieronder som ik een aantal symptomen op die wel heel sterk overeenkomen met de diagnostiek van Asperger:
Onhandige motoriek
herhaalde bewegingen
Niet creatief
Sterk analytisch
Duidelijke eigen mening
Snel controle verliezen
Onhandig
Is net een klein proffessortje
Hij is gedreven, heeft doorzettingsvermogen en een ijzersterke wil
Sterk gevoel voor rechtvaardigheid
grote behoefte aan structuur
Hij is een emotioneel mannetje
Let veel op details
Kan heel traag of laks zijn
Heeft stereotype interesses
Eigenwijs
Taalgebruik is ver voor op zijn leeftijdgenootjes
Kan al lezen als een 8-jarige
Perfectionistisch
En dit zijn nog maar een paar dingen… We proberen nu door psychiatrisch onderzoek dit te laten vast stellen. Nu vroeg ik me het volgende af: stel dat dit wordt geconstateerd. Wat dan? Wat kan ik als ouder dan verwachten in de (nabije) toekomst? Kan mijn kind met Asperger op het basisonderwijs blijven of betekent dit dan dat hij naar Speciaal onderwijs meot? Het is op zich een heel vriendelijk zorgzaam en emotioneel kind, dat heel erg aan mama hangt. Hij is daarentegen ook heel angstig.
Enfin, een heleboel vragen en vroeg me af of er bijvoorbeeld ouders zijn die hier ervaring mee hebben?
Ik hoor het graag, je kunt me mailen!
Groetjes,
Nicole