onze dochter heeft Asperger.....is mijn wereld nu kapot?

  • wendie

    dag allemaal

    Jaren geleden kwam ik regelmatig op dit soort prikborden. Ik was zwanger, en wilde alles weten over het kind in mijn buik. Heerlijk, al die ervaringen, het was bijna alsof je landelijk wel duizend vrienden had, ook al sprak je elkaar alleen online.

    Nu ben ik 10 jaar verder en mijn oudste dochter viert volgende maand haar tiende verjaardag. Het zijn tien vreselijke, mooie, loodzware, moeilijke, interessante, helse jaren geweest. Ze is lief, mooi, slim ( ja, hoogbegaafd, wat kan ik daar soms van balen, als ik daar iemand ‘'trots’' op zie wezen) en….sinds een maand zit ze in dagbehandeling omdat we na jaren zoeken eindelijk weten wat er speelt: onze dochter heeft Asperger.

    Blij zijn we, met deze diagnose. Geschrokken ook, want onze oudste is ‘'gehandicapt.’'…wordt met een busje van en naar school gebracht, altijd al een schrikbeeld geweest.

    En vooral…speelt er de angst. OK, het ligt niet aan ons, we zijn toch niet zulke verdorven ouders, we kunnen het ECHT wel, zie maar onze andere kinderen. Die zijn ‘'normaal’', die komen op schoot, zijn lief, aanhankelijk, gevoelig…..onze oudste is zo anders. Maar hoe nu verder? welke boeken moet ik nu nog meer lezen, welke therapieen gaan aanslaan, wie helpt mij?

    In onze woonwijk zijn we de ouders van dat rotkind. Waarschijnlijk asociaal, ik zie het ze denken. Niets is de buren te veel om te bewijzen dat we gewoon niet sporen. een anonieme melding bij het Meldpunt Kindermishandeling heeft ons jaren geleden bijna tot de afgrond gebracht, door een hel ga je dan. Nu denk ik wel eens, ja , ze hadden wel een punt, mijn dochter gilt en schreeuwt inderdaad erg veel. tuurlijk is er zorg…maar dan zie ik de melding weer, de verzonnen verhalen, de opgedirkte leugens en ik weet dat het toch niet aan ons ligt. Maar moeilijk is het wel, iedere keer weer als die rotbus voor de deur staat om ons lieve, slimme, mooie kind naar een dagbehandeling te rijden.

    Komen we hier ooit uit, is er iemand die ons steunen kan, en, het allerbelangrijkste, zal mijn kind het redden in de maatschappij? Ik hoop, bid, vloek, jank en zucht er dagelijkse over, maar weten doe ik het niet.

    Natuurlijk hoor ik graag jullie reacties, in de hoop dat het me net zo veel zal geven en brengen als tien jaar terug, toen er alleen een kindje groeide en de wereld nog makkelijk leek…..

    liefs

    wendie.

  • Juut 03-02-08

    Hoi wendie ik kom hier toevallig even kijken omdat ik ook op het andere prikbord kom over autisme en ik schrik wel van je verhaal. 10 jaar geleden kregen wij ook de diagnose voor onze zoon van toen 10 (asperger) en dat was een opluchting zovan tjee is dat het dus……..geen kapotte wereld hoor maar een puzzelstuk wat op zijn plek viel. Hier ook veel boze buien maar lieve buren (uitleggen wat er speelt) daarna wel medicatie gegeven een jaar of 4 om de scherpe kanten er af te halen. Geef je in ieder geval de tip probeer eens contact op te nemen met Mee. (www.mee.nl) om te kijken hoe ze jullie als ouders kunnen begeleiden. Mijn zoon is nu bijna 21 en doet het prima, is met zijn tweede mbo opleiding bezig en heeft een te gekke stage plek (echt dit had ik 10 jaar geleden ook niet durven dromen) Verder kun je ook heel goed je hart luchten op het andere prikbord daar komen veel ouders, kinderen weliswaar iets jonger maar er is veel herkenning en erkenning. En geloof me we zijn geen van alle verdorven ouders of zoiets……tjeemig we hebben wat problemen met de “gebruiksaanwijzing” van ons kind maar als je dat door hebt ben je al een stuk verder. goed de link is http://autisme.startpagina.nl/prikbord/……je mag me ook prive mailen als je wilt hoor……..oja en ik heb ook nog een zoon van 12 met Pdd-nos (net niet asperger) dus ervaring genoeg.

    lieve groet Juut

  • Yvonne

    hoi Wendy,

    Ik leef met je mee!! Onze dochter van 14 heeft PDD NOS. Ze zit op een VMBO school voor kinderen met leerwegondersteuning. Deze ondersteuning kan enerzijnds op het leerniveau zijn of op sociaal niveau. De meeste kinderen zitten er vanwege dislexie, of andere leerachterstanden. Mijn dochter is de enige met een stoornis uit ASS.

    Natuurlijk vind je het vreselijk als dat busje weer voor de deur staat, maar ik denk dat het aller aller belangrijkste is, heeft je dochter het naar haar zin op deze dagbehandeling?

    Ik dacht vroeger ook altijd: hoop dat mijn kind naar normaal basisonderwijs kan. Nou dat heeft ze gedaan, maar met zoveel ellende en verdriet!!! Hoe vaak ik niet naar school toe moest voor de zoveelste pesterijen. Het sociale is blijkbaar 10x belangrijker dan het leren. Want nu zitten we nog met hetzelfde verhaal. De leraren op deze middelbare school zijn naar mijn mening in ontkenning. “nee hoor, zo doen ze allemaal tegen elkaar!” Tja en omdat Amber autisme heeft, zal ze het wel juist verkeerd begrijpen!

    rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

    Het zal vast allemaal wel goed komen, alleen hoe en wat is natuurlijk nog onduidelijk.

    Ik moet elke dag mijn dochter naar school brengen. Dus naar mijn idee, zou een busje prettig zijn. Ach zo heb je altijd dat het bij de ander er beter uitziet. Ik heb het idee dat ik wat ratel achter elkaar. Sorry, vrijdagavond en beetje moe van de hele week.

    Gisteren was mijn dochter zo intens verdrietig!! het is echt niet leuk meer. Elke dag met pijn in haar buik naar school.

    We hebben weer een PGB ontvangen en ik ga heel erg mijn best doen een passende begeleider te vinden die haar (HOPELIJK) sterker kan maken. Die andere kinderen kan ik niet veranderen, haar wel een beetje, of in ieder geval er mee leren omgaan.

    Ik vind het zo zielig, want het is al erg genoeg als je zelf al weet dat je dingen mist, de dingen niet zo snel door hebt en dat je dan ook nog eens zo gepest wordt!!!

    Ze moet nog 1,5 jaar op deze school,. ik hoop dat het snel voorbijgaat.

    Ik las dat je nog meer kinderen hebt. Hoe gaat het daarmee? Weten ze een beetje wat je dochter heeft? Zij is natuurlijk de oudste, dus op een moment gaan de jongere kinderen op bepaalde zaken de oudste voorbij. Dat is hier ook nog wel een en ik ben maar aan het bemiddelen! Ik heb nog een zoon van 12 jaar en hij gaat (gelukkig) zelfstandig naar school.

    Nou Wendy ik wens je sterkte, 1 ding, je staat er niet alleen voor, als je wilt, kan je mij altijd mailen op ydoorn@gmail.com. We kunnen er over praten, al is het om onze gedachten even te spuien! en nee!!! je wereld is niet kapot!! maar ik snap heel goed wat je bedoelt toen je zwanger was.

    Ik heb juist dat gevoel als mensen nu een baby krijgen!! ahhh helemaal gezond!! ja ja… denk ik… de tijd zal het uitwijzen. Want mijn dochter was ook de eerste jaren van haar leven “helemaal gezond!”

    groetjes yvonne

  • elle

    Hoi

    bokt nl forums autisme op internet bekijken

    Er zijn veel sites op internet over autisme te vinden.

    Laat haar voor haar ontwikkeling jeugd boeken lezen,tina

    Leer haar over de handicap die ze heeft en laat haar dingen lezen over autisme.

    Doei

  • JOHANNAKLOPPERS@GMAIL.COM

    BESTE WENDIE

    elke keer wordt ik weer warm en koud tegelijk als ik dit soort verhalen hoor.

    Voor mij ook reden om hier iets aan te gaan doen en mijn bureau in te leveren

    voor een autistische centrum met een totaal therapie voor hele gezin met een nieuwe therapie die ontwikkeld is aan de hand van resente hersenonderzoeken. Kortom een centrum in oprichting die hopelijk in februari van start kan gaan.

    Ik heb goed geloof mensen/ kinderen zoals jouw oudste , maar ook je gezin te kunnen helpen.

    Daarom nodig ik je uit onze nieuwe website: www. autistischcentrumjoshua.nl te bekijken. Je bent ook altijd vrij om een telefoontje te doen om je verhaal te doen.